«Ordet og sakramentene får man ikke adskille fra hverandre, siden Kristus har knyttet sakramentene til Ordet. Uten at Ordet er med, ville vi ikke få noen trøst av sakramentene. Vi ville ikke engang kunne vite hva sakramentene er» (WA 52, 274, 22, Huonepostilla, 1. pääsiäisjälkeinen sunnuntai).
I den lille katekisme sier Luther at «vann uten Guds Ord er bare vann, men forent med Guds Ord er det en dåp».
Forskjellen på dåp og nattverd sammenlignet med forkynning av evangeliet, er hovedsakelig bare det at Gud har knyttet synlige tegn til dåpen og nattverden for å styrke sine løfter, og for at vi lettere og fastere skal klare å tro hans løfter. Slik har han i sin nåde satt seg selv ned på vårt nivå, og han forholder seg til oss slik vi er etter vår natur …
Andre Luther-linker om dåpen:
- Dåpen, frafall fra dåpspakten og omvendelse, Luther
- Den Hellige Ånd og vanndåpen, Luther
- Luthers lille katekismus: Om dåpen
- Dåpens sakrament, Luthers store katekisme
- Luthers dåpssyn, og hans lære om gjenfødelsen
- Dåpen og nattverden som nådemidler – Guds verk for oss
- Gud utfører sitt verk ved nådemidlene, Luther
- Hva sier Bibelen om gjenfødelse, Luther