21. desember 2024

Den Hellige Ånd og vanndåpen. Er DNK’s lære i overensstemmelse med Bibelen?

Den som tror og blir døpt skal bli frelst, men den som ikke tror, går fortapt

Påstand: «I dåpen får alle den Hellige Ånd, uavhengig av om de er jøder eller ikke» (Gyllenberg og Kivekäs (RTO, 175)).

Uuras Saarnivaara svarer:
«Dette er ikke Bibelens lære. Bibelen lærer at man får den Hellige Ånd ved å høre Ordet og ved å tro det, Gal 3:5-6: » Han som gir dere Ånden og virker kraftige gjerninger blant dere, gjør Han det ved lovgjerninger eller ved å høre troen? Slik var det med Abraham: Han trodde Gud, og det ble regnet ham til rettferdighet».

Eksempler fra NT
Vi leser vi i Apg 8 at det var vekkelse i Samaria. De som tok i mot Ordet når Filip forkynte evangeliet, ble døpt. Men de fikk ikke den Hellige Ånd før Peter og Johannes ba for dem og velsignet dem ved å legge sine hender på dem.

I tilfellet med Kornelius’ hus og hans venner, mottok de den Hellige Ånd mens de hørte evangeliet forkynt, og først deretter ble de døpt. (Apg 10).

 

Kun den som tror og blir døpt, blir frelst
Det Nye Testamente inneholder inne noen bibelsted der det direkte sies at man får den Hellige Ånd i vanndåpen…  Derfor må begge deler være tilstede, både troen og dåpen. For Jesus sier: «Den som ikke blir født av vann [blir døpt med vanndåpen] og Ånd [får den Hellige Ånd når han kommer til tro], kan ikke komme inn i Guds rike, Joh 3:5a.

Alle får ikke den Hellige Ånd i vanndåpen
Det er i mot Bibelens lære og en forvrengning av livets realiteter dersom man lærer at alle får del i den Hellige Ånd  når man blir døpt. Det er kun de som allerede har kommet til tro (før dåpen) eller de som kommer til tro under dåpshandlingen, som får den Hellige Ånd i forbindelse med dåpen.

Hva gir Gud oss i dåpen, og hva forplikter den?
I dåpen blir barna tatt inn i Guds nåde og ført inn i Guds rike. Men (om de faller ut av «skipet», ut av nådestanden og forlater Guds rike, dvs. ikke lenger er Guds barn), så må de, …  omvende seg på nytt ta i mot Guds nåde og Guds rike, for at de skal kunne være gjenfødte Guds barn. Det er kun når dette skjer, at dåpens hensikt og betydning blir en virkelighet for dem.

Andre Luther-linker om dåpen:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *